En cyklande löpare

3 juli, 2016 — 5 kommentarer

När jag var på Löplabbet senast så hände nåt trist.
Min kompis presentera mig som cyklist!
Ja’ vakna upp och va cyklo. Huh?!

Då har jag slutligen gått över to the dark side. Det blev för svårt att kämpa emot. För ca två veckor sedan gav jag upp och smög in på Cykloteket och köpte fanskapet. En Specialized Tarmac Sport. I’m in love! En kompis frågade om jag köpte cykel för att jag tröttnat på löpning. Jag svarade nej, men jag har tröttnat på att vara skadad pga löpning. Jag hade bestämt mig för att låta hälsenan bli bra på riktigt den här gången. Därför skulle jag hålla mig till cykling. På gymmet. Men att spenderar soliga sommar timmar inne på ett gym kändes värdelöst. Jag som på senaste tiden har längtat ut till naturen, som suktat efter fjäll och öppna landskap. Att tvingas nöta iväg inne på något gym, på en cykel som för fan inte rör sig framåt en enda millimeter hur snabbt eller länge man än cyklar det skulle bara inte funka. Så jag bestämde mig för att omfamna min situation och köpa en schysst racer cykel. Men det räcker tydligen inte med en cykel. Man ska ha skor, hjälm, cykelglasögon, cykelbyxor, cykeltröja, skoövedrag, extraslang, kolsyretub, mm mm. Cykling är långt ifrån så basic som löpning på prylfronten. Och polisen är på en! Man kan åka fast för vad som helst. Från början var det knappt att jag vågade ge mig ut med cykeln för jag visste att polisen har ögonen på en. Jag pratar så klart om Cykelstilpolisen. Shiiit vad strikta! Det finns ingen hejd på grejer de kan sätta dit en för. Jag la upp en bild (ja en selfie) på Instagram där man bara kunde se min hjälm, glasögon och tröja. Plötsligt kom det kommentarer från avlägsna vänner somjag aldrig hört ett pip ifrån. Min tröja fick några dänger, cykelglasögonens skälmar var innanför hjälmens remmar FEL! osv. Som tur var syntes det inte att jag hade på mig svart löparstrumpor. Då hade det nog varit spöstraff. Tröjan fick jag upprättelse för när jag berättade att det faktiskt var en cykeltröja och av svenska märket VOID. Tjafsa inte! ; )

Men det är såklart kul med cykling. Det känns otroligt kul och inspirerande att ta sig an en helt ny värld igen. När jag började med löpning så kommer jag ihåg hur mycket jag googlade träningsupplägg, intervaller, snittider, tävlingsförberedelser, energy gels allt allt allt. Så är det precis med cyklingen nu. Och det är riktigt kul. Härligt att ha något nytt att grotta ner sig i och framförallt kul att ha något nytt att satsa på. Det betyder inte att jag gett upp löpning. Absolut inte! Men just nu är fokuset inom löpningen på att bli skadefri, arrangera Dramaloppet och sen har jag ett annat (otroligt spännande, om man får säga så) löpprojekt på gång som jag hoppas kunna berätta om lite längre fram. In the meantime är det cykel som gäller.

Bland det första som slog mig med cyklingen var hur mycket längre distanser och antal träningstimmar det innebär. Min allra första runda blev på 75km. Någon dag senare blev det 125km. Cyklade kringelkrokigt ut till Järna. Min kompis Marin och hennes son Moses bor där. Perfekt tänkte jag. Knackade på. Ingen hemma. Så det var bara att cykla tillbaka de dryga 6 milen…
Men som det är en speciell känsla att vara ute på ett långt löppass, så tycker jag att det är något speciellt med att spendera flera timmar i sadeln. Det ärkanske inte alla som gillar att varken springa, springa, springa eller trampa, trampa, trampa. Men jag gillar det. Verkligen. När jag var 13, 14 sommarjobbade jag på Strandbolaget i Umeå. En stor matgrossistaffär. Den tråkigaste uppgiften vi sommarjobbare kunde få vara att väga och prismärka ost. Man tog en bit ost, la den på vågen och satte på prislappen som kom ut. Om och om och om igen. Men jag gillade det. Kunde stå och göra det i flera timmar. Hade jag inte haft lite högre ambitioner så hade jag nog stått där än idag, Kanske hade jag varit bäst i Sverige på att väga och prismärka ost. Eller iaf bäst i Umeå! Vem vet.
I alla fall, tänker att det kanske finns något i monotonin som jag gillar. Att bara mata på. Möjligheten att komma in i ett meditativt stadie.
Men det är lätt att ryckas upp ur det där meditativa stadiet pga alla trafikljus, korsningar, vägbyten. Om man som jag har ett värdelöst lokalsinne då kan det bli riktigt hattigt med körningen ibland. Fan vad jag har svurit hittills på en del rundor när jag lyckats cykla fel gång på gång. Svårt att få upp ett flow när man inte förstår sig på skyltarna eller ens sin egen gps. Det verkade inte spela någon roll vad gps:en sa, jag kom ändå fel. Till slut tyckte jag att det lät som att gps-rösten var förbannade: Efter 100 meter sväng för i helvete vänster!!
Jag skulle ta mig ut till Tyresö för några dagar sedan för att kolla in en backe, Kråkvägen, som ska vara grym. Kom aldrig fram. Efter att ha hamnat på alla möjliga småvägar och avkrokar, stannde jag för en kaffe på Notholmens Café vid Tyresö Slott. Fantastiskt vackert därute. Det är häftigt med cykling, man kommer långt och har möjligheten att se mycket. Om man stannar efter någon timme och tar en paus så är det inget svårt att fortsätta att cykla sen. Tvärtom. Så är det verkligen inte med löpning. Tvärtom. Benen dör ju. Stelnar.

Men fan vad man får trampa. Det förstod jag framförallt då jag testade att cykla på watt-cykel. I början när jag drog ut på rundor så tyckte jag (det gör jag väl egentligen fortfarande) att det var svårt att hitta bra rundor där man kan få in obehindrad cykling längre sträckor. Dessutom kändes det komplicerat att köra kontrollerade intensiva intervaller då sträckorna antingen är för korta eller för kurviga, backiga och så vidare. Med löpning är det enligt min mening mycket enklare att köra intervaller. Det är lättare att obehindrat dra på allt man orkar. När man cyklar påverkas man på ett annat sätt av t.ex en kurva och annat längs vägen. Visst kanske är det en vanesak och att jag måste hitta rätt rundor för de olika passen. Hursomhelst så googlade jag fram det här med watt. Det handlar inte bara om ens kadens, alltså hur många varv man trampar per minut. Det kanske viktigaste är hur många watt man genererar i sitt tramp. Hur mycket energi/kraft klarar man av att trampa fram. För att kunna mäta det krävs såklart en watt-mätare. Sådan är svindyra, upp mot 20-30000kr. Men man kan hitta watt-cyklar på en del gym. Desutom märkte jag på da internetz att många kör watt-intervallpass på just trainers (typ spinningcyklar). Jag hade kollat på en massa olika intervallpass och 4×4 min (3min aktivvila) är ett klassikt och viktigt pass. 300 watt är lite av ett gyllene snitt om jag förstått det rätt. En kille vars blogg jag snubblade in på körde 4×4 på 350. Det skulle jag också göra. Så jag ringde Sats och frågade om de hade sådana där vahetere eh vaheter wattcyklar. Hon i telefon började räkna upp var de fanns, Bålsta, Vällingby, Bromma…. Jag ba, alltså vadå har ni inga i Stockholm i city liksom. Jo, på Sats Sveavägen. Ringde dit. My lucky day, den dagen hade de inga spinningpass så det var fritt fram för mig att komma dit och köra mitt pass.
Gled dit. Satte mig på en cykel, helt ensam i ett rätt mörkt spinningrum. Ställde in stolpe, sadel och styre. Sjukt peppad. Hur svårt kunde det vara egentligen. Och med hela 3 min vila mellan intervallerna! Jag har ju kört massvis med cykel intervaller tidigare. 10×5 med endast 1 min vila och ca 105-110 i rpm (kadens). Piece of cake. Värmde upp i en otålig kvart. Satte på spellistan och trampade igång. Shiiiit, vad jobbigt. För att hålla 350 var jag tvungen att ligga på 120 rpm, på en växel som kändes förvånansvärt trög. Efter en minut sjönks jag snabbt i watt till runt 200 och fick växla till en lättare växel. Tramapade på och bestämde mig för att sikta på 300 watt istället. Men det var superjobbigt det med. Av de 4 minuterna i varje intervall så höll jag 300 watt första 1,5 min sen 200 på lättare växel för att orka avsluta med 300 watt fjärde minuten. Där satt jag och pratade högt med mig själv efter varje intervall Fan jobbigt det här är, åh helvete vad jobbigt!
Det var på sätt och vis en jobbig insikt att jag inte var så stark som jag hade väntat mig. Men mest var det riktigt kul att ha hittat ett mätbart format att vilja bli bättre på. Mina ben brann, no mercy. Det var nog bland det absolut jobbigaste jag gjort på länge. I love it!

Idag (sön) cyklade jag ut till Järna igen. Steg upp 06.00 och kom iväg strax innan sju. Den här gången var de hemma. Å andra sida så hade jag hoppat the element of surprise den här gången, hade ringt och bestämt innan istället. Det var verkligen kul att träffa Marin och Moses igen. Det blir alltför långt mellan varven. Jag lärde känna Marin i New York runt ’96. Jag hade fått jobb på Edge City Café i Brooklyn, där det visade sig att hon också jobbade. Sedan dess har vi varit vänner. För ca 12 år sedan bodde jag inneboende hos Marin i en källarlägenhet som hon bodde i då, också i Järna. Då var Moses 6, nu är han 18!

Medan jag nu satt på golvet och stretchade medan Marin fixade frukost, så berättade hon hur jag hade haft med mig en motionscykel som jag hade ställt i hennes lilla hemmafixade atélje. ”Där satt du och cyklade som en galning och svetten bara sprutade medan jag stod och målade helt harmoniskt”. Plötsligt kom jag ihåg. Just ja, jag köpte fan en motionscykel runt 2004 för att jag inte kunde springa pga av minisken! Den cykeln hängde med mig på alla möjliga flyttar – lokalen jag bodde i på Atlasgatan, lilla ettan på Tavastgatan, till Marin i Järna… Plötsligt kom jag ihåg hur mycket jag faktiskt satt och cyklade på den där motionscykeln. En Spartan tror jag att det var, med nån helt ok datadisplay. Och nu har jag köpt en cykel igen pga löparskada. Kul ändå att komma på att jag har en starkare koppling till cykling än jag trodde. Om jag någonsin börjar simma så hoppas jag kunna vaska fram några minnen från min ungdom då jag kanske simmade upp och ner för Umeälven. Eller kanske simmade till något sommarjobb för att väga och prismärka ost. Vem vet…

Med endast två veckor av cykling så har jag nu oceaner av träning framför mig. Det ska cyklas backe, tempo, klunga, distans, intervaller, utför, kurvor, sittandes, ståendes etc och det ska växlas och bromsas.
Men det är bara att köra på. Den 11 september är det dags för första racet. Velathon. 155 km i Stockholm på bilfria gator.
Imorgon blir det Gotland för en veckas cykling och häng med min kompis Jonas som fick ett ryck och flyttade dit med familj för några år sedan. Nu driver han bikeshop och café i Klintehamn. Kolla in hemsidan! Bikeoholic.se
Ser fram emot tidiga morgnar och långa turer. Ok, lite jobb ska göras också. Med Riksteatern, Almedalsveckan osv. Men många sköna mil på cykeln ska det bli!

Skärmavbild 2016-07-02 kl. 19.47.06

Skärmavbild 2016-07-03 kl. 20.24.22

Så här har träningen sett ut sedan jag blev med cykel:

Sön 12/6 Cykel. Långpass. 75 km.

Mån 13/6 Cykel. 25 km + push ups, mage, chins

Tis 21/6 Linköping. Ölmage

Ons 22/6 Linköping. Ölmage

Tors 23/6 Push ups, mage, chins, plankan

Fre 24/6 Sidoplankan, rumpa (damn right!)

Lör 25/6 Push ups, mage, chins, plankan + cykel 30km – ryck o tempo

Sön 26/6 Motionscykel. Intervaller. 4x4min + sidoplankan, rumpa

Mån 27/6 Cykel. 30km. Ryck, tempo. + Push ups, mage, chins, plankan

Tis 28/6 Cykel. 30km Backintervaller 10x570m, 1.24min + sidoplankan, rumpa

Ons 29/6 Cykel. 68km

Tors 30/6 Watt-cykel. 4×4 min försökte hålla 300 watt. Fail.

Fre 1/6 Löpning 7 km +  mage, chins, plankan

Lör 2/6 Vila. Tyskland – Italien. Ölmage

Sön 3/6 Cykel. Långpass. 138 km.

5 responses to En cyklande löpare

Maud Forsman 3 juli, 2016 kl. 09:39

Ha ha, du är ju helt besatt men det är härligt med cykel även om jag cyklar på ett helt annat sätt än du.

Gilla

Hahaha, cykelpolisen ja den är högljudd, vägledning finns som tur var här:

🙂

Cykling är roligt, bra träning, ett bra komplement till löpningen, man kommer längre, får se mera. Farten är en tjusning (men kan också vara skitläskig). Jag köpte ju en begagnad racer förra våren när jag skadad och har ambitionen att cykla mer men här kommer vi in på en av nackdelarna, tiden finns inte, för ja, det tar tid!! En annan nackdel är att det inte är lika lugnt och njutningsfullt som löpnningen (hej vindbrus i öronen och ständig motvind) och inte minst prylarna. Alltid är det någon jävla ventil som tömmer däcket på luft, pumpen strular, jag har inget intresse av att meka och fixa men lite kommer man inte ifrån om man vill hålla cykeln i trim.

Det viktigaste är ju ändå att du verkar ha hittat en väg framåt som du mår bra av, heja på den och kan du cykla till Järna kan du cykla till Nykvarn och få sällskap av mig en bit, Kan varmt rekommendera Taxinge slott som fikautflyktsmål, populärt bland cyklister!

Gilla

Staffan! Tack för din sköna kommentar! Ha, ja jag har hört talas om den där boken Velominati. Det är både kul med alla regler och lite tramsigt. Men ju fler regler desto större möjligheter att göra som egen grej!
      Så du bor i Nykvarn? Perfekt då vet jag var jag stannar förbi nästa gång jag cyklar ut ditåt. Jag äter det mesta. Inga allergier ; )
      Kan hålla med om att det inte är lika lugnt pga av blåst o trafik mm. Det susar typ fortfarande i öronen efter gårdagens pass. Med löpning står man i direktkontakt med fart, väg, kurvor etc. Det är fint och tryggt. Nu har man en våldsam cykel som står emellan, som man behöver kontrollera och jobba med. Men det har sin charm det med! Verkligen.
      Vi ses i Nykvarn!

Gilla

Haha…Kul att läsa David!!
    Underbart att du nu cyklar som blixten ut i Sörmland och till Järna. Kommer bokstavligen ihåg känslan av svettdropparna i luften (tänk duggregn) när du jagade rpm på motionscykeln i ateljén, för att sedan springa till tåget – som du dessutom ofta missade:)
    (en grundläggande intervallträning helt enkelt)
    Alltmedan jag stod och målade. Snacka om fokus. Och vänskap.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )